(S) Politiker säger nej till beväpnade vakter

Klicka först på länken och läs intervjun med Lars-Peter Hållstrand (S)

Lars- Peter Hållstrand uttalar sig otroligt naivt i frågan om hur Forsmark ska skyddas.  Man kan inte säga nej till beväpning innan man vet vilket skydd som krävs för att förhindra ett angrepp mot kärnkraftverket.

Jag är liksom Lars-Peter för kärnkraft. Men jag är bara för kärnkraft om vi har högsta möjliga säkerhet när det gäller drift och angrepp utifrån.  Om vi inte kan tänka oss att ha det skydd som krävs vill jag inte ha kärnkraft. De flesta andra länder har bättre skydd än vad vi har när det gäller angrepp. Uttrycket tillfället gör tjuven stämmer även på terrorister. Om de vill angripa ett kärnkraftverk väljer de naturligtvis det kärnkraftverk som är lättast att angripa för att de därmed ska ha störst chans att lyckas med sitt uppsåt. Därför måste vi göra det Hans-Peter säger nej till, nämligen höja ribban på skyddet.

Lars-Peter säger också att: – Riktiga terrorister kommer in ändå som det ser ut just nu. Hur kan Lars-Peter förespråka kärnkraft utan att öka skyddet om det han säger är sant?

Lars-Göran Birkehorn Karlsen
Ersättare i lokala säkerhets nämnden i Forsmark.