Riksdagsbesök i Karlholm

Det var en strålande vacker höstdag, när riksdagsledamot Ulrika Karlsson besökte fredagen 5 oktober Karlholm, tillsammans med Per Davidsson, Åsa Sikberg och Christer Bolin från Tierpsmoderaterna. Man gjorde först ett företagsbesök hos lådtillverkaren Aven i Sandby utanför Karlholm, där VD Johan Hagforsen, ekonomichefen Anne-Lie Lindqvist, samt fackklubbsordföranden Lorentz Gilliam, på ett engagerat och kunnigt sätt berättade om företagets historia och aktuella situation. Den givande diskussion som sedan följde, berörde en mängd olika ämnen av både lokal, nationell och europeisk karaktär. Besöket avslutades med en rundvandring, och delegationen fick en god inblick i hur verksamheten bedrivs. Efteråt var Ulrika Karlsson och fackklubbsordföranden Lorentz Gilliam eniga om att det var både bra, trevligt och nyttigt att riksdagsledamöter då och då gör besök “ute i verkligheten”, något Ulrika Karlsson f.ö själv prioriterar högt.

Åsa Sikberg, Ulrika Karlsson och Per Davidsson gör sig redo för företagsbesök.

Efter besöket hos Aven, blev det lunch på Minna`s pizzeria i Karlholm tillsammans med representanter för den lokala Utvecklingsgruppen, innan det var dags att besöka vårdboendet Wesslandia, där dess chef, Gunilla Pettersson, berättade om verksamheten över en kopp kaffe. Precis som under företagsbesöket blev det en givande diskussion, men nu kom det bl.a att handla om den viktiga vården av demenssjuka.

Lådfabriken Aven strax utanför Karlholm.

Besöket i Karlholm avslutades med en rundvandring i det naturskönt belägna Vita Magasinet. Sammanfattningsvis ett lyckat och viktigt nedslag i verkligheten i ett Karlholm där det trots allt finns framtidstro, optimism och inte minst värme!

Christer Bolin och Per Davidsson utanför Vita magasinet i Karlholm. Ulrika Karlsson höll i kameran.

Christer Bolin, text och foto