Geografisk livsmedelsupphandling av hel-och halvfabrikat

Till kommunfullmäktige: Motion

Tierps kommun kan hjälpa till att skapa ett hållbart näringsliv inom den lokala livsmedelsbranchen genom att ge möjligheten att lägga geografiska anbud på grupper av halv- och helfabrikat inom livsmedelsupphandlingen.

Vitsen med detta är att små anbudsgivare har möjlighet att växa ett steg i taget. Idag måste anbudsgivaren vara en stor grossist för att uppfylla de mängdkrav som en livsmedelsupphandling kräver. Kom i håg att även stora framgångsrika bolag börjat som små företag. I vår kommun har vi många småföretagare och hos dem finns en inneboende kraft att växa ytterligare. Vi bör som kommun se till att göra det möjligt för dem att sälja sina specifika tjänster och varor genom att utforma våra upphandlingar på ett anpassat vis så att de kan vara med vid anbudsläggning. Denna motion behandlar livsmedelsupphandling.

Kan vi förändra upphandlingen av livsmedel och några av våra lokala livsmedelsproducenter tar hem delar av upphandlingen har vi kommit mycket långt i att stärka våra lokala företagare, kommunen har säkrat arbetstillfällen och kanske till och med fått nya. En ytterligare vinst är att de kommuninvånare som serveras livsmedel lokalt producerade också kan åtnjuta en del kvalitéer som annars inte kommit dem till godo, ett exempel skulle kunna vara dagsfärskt bröd.

Tierps kommun kan skapa en hållbar lokal samhällsekonomi men då krävs det mod och kunskap för att genomföra smarta upphandlingar. Tillsammans med de företagare som finns i kommunen kan vi skapa en ekonomiskt effektiv lokalekonomi. Det gäller en levande landsbygd som kan skapa nya arbeten och behålla arbeten i kommunen eller i länet. Kommunen måste skapa rätt förutsättningar så att det blir enkelt att lägga anbud.

Gruppindelning av hel- och halvfabrikat

Vårt förslag är att hel och halvfabrikaten delas in i följande grupper:

• Bröd och kaffebröd
  • Sylt, marmelad, frukt/bärkräm och saft
  • Pannkaksprodukter (pannkakor, fläskpannkakor, våfflor etc.)
  • Potatisprodukter (rösti, potatisbullar, pytt-i-panna etc.)
  • Köttfärsprodukter (köttbullar, köttfärsbiffar, hamburgare etc.)
  • Pajer, pizzor och piroger
  • Högförädlade mejeriprodukter (ost, ostkaka, kalvost, glass)

Geografisk indelning

Vårt förslag är att livmedelsupphandlingen av hel- och halvfabrikat ska delas i tre geografiska delar där kommunens dagliga livsmedelsservering är ungefär likvärdig i mängd sett. Syftet är att öppna upp för små livsmedelsföretagare eller små grossister att kunna lämna ett anbud i kommande livsmedelsupphandling.

Med hänvisning till ovanstående föreslår vi att kommunfullmäktige beslutar:

–       Att dela upp livsmedelsupphandlingens hel-och halvfabrikat i grupper där anbud kan lämnas för respektive grupp.

–       Att dela upp kommunen i mindre geografiska upphandlingsområden vid framtida livsmedelsupphandlingar av hel- och halvfabrikat.

Åsa Sikberg (M)                                       Sara Sjödal (C)